FAQ (frequently asked questions) to dział zawierający najczęściej zadawane pytania przez użytkowników każdego serwisu internetowego.
O FAQ – frequently asked questions – FAQ
FAQ są zbiorami często zadawanych pytań i odpowiedzi na nie. Mają na celu udzielenie danemu użytkownikowi serwisu internetowego pomocy bez konieczności angażowania do tego jakichkolwiek osób.
JAK PRAWIDŁOWO ZAPAKOWAĆ NEGATYW DO WYSYŁKI?
Aby przesłać bezpiecznie do nas swój negatyw, musisz go odpowiednio spakować. Najlepiej umieść film w woreczku strunowym. Wydrukuj też koniecznie potwierdzenie zamówienia, które dostaniesz od nas na swojego maila po sfinalizowaniu zamówienia. Następnie film wraz z wydrukowanym zamówieniem włóż do pudełka lub koperty ochronnej (z bąbelkami). Prześlij całość (na swój koszt) pocztą lub kurierem na nasz adres:
Tetenal Polska Sp. z o.o.
WYWOLAJFILM.PL
40-203 Katowice, ul.Roździeńskiego 188 b
W przypadku wysyłania do nas aparatów jednorazowych zalecamy owinąć aparat w folię bąbelkową. Następnie umieścić aparat w pudełku tekturowym o odpowiedniej wielkości.
W sytuacji gdy przesyłka zaginie, wywolajfilm.pl zwraca wyłącznie koszty swojej usługi. Cena filmu oraz jego przesyłki do nas, nie podlega rekompensacie!
JAKIE TYPY FILMÓW MOGĘ U WAS WYWOŁAĆ?
Obecnie nasza firma wywołuje jedynie filmy typu 135 (tzw. mały obrazek) oraz 120/220 (tzw. średni format) zarówno negatywy kolorowe (proces C41), czarno-białe dedykowane do procesu C41 (Ilford XP2) jak i konwencjonalne negatywy czarno-białe (standardowa obróbka B&W).
Nie wywołujemy filmów typu: 110, 126, 127 oraz APS (IX240), a także slajdów.
W przypadku gdy zostanie wysłany do nas typ filmu, którego nie wywołujemy należy się liczyć z faktem odesłania negatywu na adres zwrotny klienta – NA JEGO KOSZT. Kwota zapłacona za usługę wywołania filmu zostanie pomniejszona o koszt doręczenia i zwrócona na konto klienta!
CZY WYWOŁUJECIE TEŻ FILMY CZARNO-BIAŁE?
Jak najbardziej. Do wywoływania standardowych negatywów czarno-białych używamy powszechnie dostępnych koreksów i procesorów. Jako odczynników używamy chemii Tetenal.
Wyjątek stanowią negatywy Ilford XP2 typ 135 lub Ilford XP2 typ 120 (to film czarno-biały dedykowany do kolorowego procesu C-41), które wywoływane są w kolorowym procesie maszynowym z użyciem filmprocesorów Noritsu.
JAKIE ZNACZENIE MA WIELKOŚĆ ZESKANOWANEGO NEGATYWU?
Wielkość zeskanowanego negatywu jest jednym z najważniejszych parametrów decydujących o tym jak duże zdjęcie otrzymamy. Standardowo usługa wykonywana jest przy użyciu skanera Fuji Frontier SP3000, a negatywy małoobrazkowe skanowane są tak aby uzyskany obraz miał wielkość około 1200×1800 pikseli, a więc jest odpowiednikiem zdjęć cyfrowych wykonanych aparatem o matrycy 2.1 megapikseli. Takie zdjęcie pozwala na wykonanie odbitki lub wydruk w formacie 10×15 cm bez utraty jakości.
Można też wybrać opcję skanowania w podwyższonej klasie jakości. Maksymalna wielkość wynosi wtedy około 2400×3600 pixeli, która gwarantuje uzyskanie obrazu wielkości 8.5 megapikseli. Zdjęcia tej wielkości pozwolą na wykonanie odbitki lub wydruk w formacie 20×30 cm.
Poznaj klasy jakości skanu negatywów typu 135Trochę inaczej przedstawia się sprawa skanowania filmów typu 120 (tzw. średni format). Usługa ta wykonywana jest przy użyciu skanera Nikon 9000ED, a rozdzielczość skanowania waha się od 1000 do 2500 dpi. W zależności od zastosowanej matrycy aparatu średnioformatowego oraz zastosowanej rozdzielczości skanowania otrzymujemy różne rozmiary plików wyrażone w pikselach. Dla przykładu dla matrycy 6×9 możemy otrzymać obraz wielkość od 2363×3544 do 5906×8859 pikseli. Pozwala to nam uzyskać doskonałej jakości wydruki w formacie od 20×30 do 50×75 cm bez jakiejkolwiek utraty na jakości samego wydruku jak i na odwzorowaniu naszego obrazu.
Poznaj klasy jakości skanu negatywów typu 120
OBRAZ ZESKANOWANY KONTRA OBRAZ Z PLIKU CYFROWEGO
Czy można oczekiwać, że obraz skanu z negatywu będzie co najmniej tak samo dobry jak widok pliku cyfrowego na ekranie Samsunga, Huawei etc? To bardzo trudne i skomplikowane zagadnienie, które nie jest łatwo wyjaśnić i opisać. Wpływ na jakość skanu ma sporo czynników. Wiele z nich nie zależy od zastosowanego skanera lecz od zastosowanego sprzętu oraz światłoczułego materiału użytego podczas robienia samego zdjęcia. Do najistotniejszych czynników należą:
- zastosowany negatyw (producent, czułość, termin przydatności)
- światło (zastane lub dodatkowo użyte) podczas fotografowania
- rozdzielczość obiektywu w aparacie fotograficznym
- prawidłowy przebieg oraz właściwe parametry samego procesu wywoływania (dotyczy negatywów już kiedyś wywołanych)
Nie bez znaczenia jest też sama budowa negatywów oraz proces chemicznego wywoływania. Film fotograficzny: slajd, negatyw kolorowy czy czarno-biały zawiera maleńkie cząsteczki halogenków srebra, które są składnikiem światłoczułym. Po wywołaniu filmu kryształy te zamieniają się w maleńkie włókna metalicznego srebra, a w czarno-białym negatywie obraz składa się wyłącznie z tych mikroskopijnych włókienek. Włókna te zwijają się, sklejają razem i to jest właśnie potocznie nazywane “ziarnem”. Natomiast w kolorowym negatywie podczas procesu obróbki chemicznej zamieniany jest obraz srebrowy na obraz bromku srebra z pozostawieniem nienaruszonego obrazu barwnikowego. To te małe drobinki barwnika nazywane są ziarnem w kolorowym filmie, chociaż – ściśle mówiąc – wcale ziarnem nie są.
Należy pamiętać także o tym, że im wyższa czułość filmu tym większe ziarno i tym większe tworzą się grudki srebra czy powstają plamy barwnika i tym bardziej mają one tendencję do grupowania się w przypadkowe wzory stając się bardziej widocznymi nawet gołym okiem. Właśnie te przypadkowe wzory stanowią problem po zeskanowaniu negatywu czy slajdu. Wydaje się nam, że zeskanowany obraz jest “zaszumiony” oraz ma dużą “ziarnistość”. Tymczasem jest to zjawisko całkiem normalne i w niektórych przypadkach nie do uniknięcia. Należy też mieć na uwadze, że:
- zeskanowane filmy oglądane w dużym powiększeniu mogą mieć widoczne ziarno emulsji fotograficznej (halogenki srebra)
- na skanach negatywów czarno-białych mogą być widoczne pyłki czy zbrudzenia filmu
Tak więc czasami tzw. “ziarno” czy rysy będą widoczne gdy spoglądamy na nasz skan na ekranie monitora i właśnie w związku z tym zeskanowany obraz z negatywu nie będzie tak gładki jak obraz z pliku cyfrowego (smartfon/lustrzanka). Niemniej robimy wszystko aby efekt ten był jak najmniej widoczny czy kłopotliwy. Stosowane przez nas skanery do negatywów to profesjonalne i zaawansowane urządzenia o bardzo wysokiej rozdzielczości optycznej. Wbudowany kanał podczerwieni pomaga wyeliminować drobiny oraz rysy z kolorowej błony fotograficznej. Wzorniki kalibracyjne sprawiają, że skanery doskonale odwzorowują kolory, szczegóły i cienie. Niemal wszystkie procesy odbywają się automatycznie co znacznie przyspiesza pracę i przede wszystkim daje powtarzalne, bardzo wysokiej jakości skany.
Warto zatem mieć na uwadze, że widoczne czasem „ziarno” na skanach nie jest wadą i nie musi być powodem niewłaściwego procesu skanowania ale jest integralną częścią składową technologii AgX. Czasem ten efekt jest wręcz pożądany. Potwierdza to fakt, iż większość poważnych programów graficznych posiada w swoich opcjach tzw. filtry z szumem RGB czy podobne efekty nadające obrazowi „ziarnistości”.
CZY WYWOŁUJECIE SLAJDY?
Niestety nie oferujemy takiej usługi. Obecnie praktycznie nie produkuje się już odczynników chemicznych E6 w wersji 6-kąpielowej. Właśnie ta odmiana była stosowana w maszynach do wywoływania slajdów jak minilaby Noritsu R410 czy R420.
Można jeszcze kupić tzw. samodzielne zestawy chemii do E6 ale są to wersje 3-kąpielowe i nie nadają się do minilabów przeznaczonych do wywołania slajdów. Nie jest to prosta rzecz do wykonania ale tym, którzy chcą dowiedzieć się czegoś więcej polecamy ten artykuł »».
W JAKI SPOSÓB WYWOŁUJECIE NEGATYWY KOLOROWE?
Do wywoływania negatywów barwnych w procesie C-41 używamy specjalnie dedykowanych minilabów Noritsu QSF-V30 oraz QSF-T15. To bardzo dobre i sprawdzone maszyny po generalnym remoncie, przywrócone do niemal fabrycznego stanu. Jako odczynników używamy chemii Tetenal. To jedna z najstarszych firm fotograficznych na świecie, produkująca od niemal 200 lat bardzo dobrej jakości odczynniki do fotografii.
Wywoływanie materiału światłoczułego w procesie C-41 w uproszczeniu przebiega następująco:
- Negatyw trafia do kąpieli wywołującej, gdzie powstaje obraz jednocześnie srebrowy (czarno biały) i barwny. Zachodzące reakcje komponentów barwnikowych z utlenioną (przy reakcji redukcji naświetlonych halogenków srebra do srebra metalicznego) postacią substancji wywołującej, powodują ujawnienie naświetlonego na negatywie obrazu barwnego.
- Kąpiel w odbielaczu przekształca obraz ze srebra metalicznego w halogenki srebra, a pozostawia obraz barwny.
- Kolejny krok to kąpiel materiału w utrwalaczu. Tam halogenki srebra przekształcone w odbielaczu oraz halogenki nienaświetlone i niewywołane w wywoływaczu, przekształcane są na rozpuszczalne w wodzie sole srebra.
- Zamknięcie procesu następuje poprzez dokładne wypłukanie pozostałych soli srebra oraz substancji chemicznych czystą wodą.
- Ostatnim etapem jest kąpiel w stabilizatorze. Zawiera on głównie substancje zmniejszające napięcie powierzchniowe wody co sprawia, że przy suszeniu na filmie nie pozostają osady z wody.
Wszystkie roztwory muszą mieć utrzymywane ściśle określone stężenie oraz temperaturę. Jest to potrzebne celem zapewnienia optymalnych i powtarzalnych parametrów obrazu uzyskanego na wywołanym materiale światłoczułym.
Jak widać to wieloetapowy oraz długi proces o znacznym stopniu trudności i skomplikowanej procedurze. Z tego też powodu najlepiej pozostawić to zawodowcom. Profesjonaliści dysponują odpowiednim sprzętem i bez problemu poradzą sobie z wywołaniem naszego negatywu.
JAK WYWOŁUJECIE NEGATYWY CZARNO-BIAŁE?
Do wywoływania negatywów czarno-białych używamy powszechnie dostępnych koreksów i procesorów. Jako odczynników używamy chemii Tetenal. To jedna z najstarszych firm fotograficznych na świecie, produkująca od niemal 200 lat bardzo dobrej jakości odczynniki do fotografii.
Wywoływanie materiału światłoczułego w procesie czarno-białym w uproszczeniu przebiega następująco:
- Negatyw trafia do kąpieli wywołującej, gdzie powstaje obraz srebrowy. Czas wywoływania dobieramy w zależności od rodzaju filmu, temperatury wywoływacza, sposobu jego naświetlania oraz stężenia wywoływacza. Dane takie można odczytać z pudełka po filmie lub znaleźć na opakowaniu od wywoływacza.
- Kolejny krok to kąpiel przerywająca mająca na celu zastopowanie pracę wywoływacza. Po ściśle określonym czasie wylewamy roztwór przerywacza.
- Następny krok to kąpiel materiału w utrwalaczu. Czas kąpieli dobierany jest wg instrukcji użytego utrwalacza.
- Po utrwaleniu następuje kąpiel w LAVAQUICK (wodny roztwór siarczynu sodu), która redukuje resztki utrwalacza z emulsji filmu i skraca czas płukania.
- Zamknięcie procesu następuje poprzez dokładne wypłukanie pozostałych soli srebra oraz substancji chemicznych czystą wodą. To bardzo ważny etap, którego nie można zlekceważyć.
- Ostatnim etapem jest kąpiel zmiękczająca, która polega na zmniejszeniu napięcia powierzchniowego wody. Dzięki tej kapieli na negatywie nie pozostaną żadne smugi, plamy czy zacieki.
- Na koniec następuje proces suszenia. Błonę zawieszamy za jeden koniec, a na drugim końcu przyczepiamy delikatny obciążnik żeby film był prosty. Tak rozwieszony film suszymy 4-6 godzin.
Wszystkie roztwory muszą mieć utrzymywane ściśle określone stężenie oraz temperaturę. Jest to potrzebne celem zapewnienia optymalnych i powtarzalnych parametrów obrazu uzyskanego na wywołanym materiale światłoczułym.